Yippie!

Igår var en lång dag i skolan, började kvart i nio och åkte hem vid fem. Inte skola hela tiden men ledningsgruppsmöte från 16.00-17.00 lite tråkigt att det inte var med en enda representant från näringslivet, kändes lite onödigt med möte då. Men men så blir det ibland.

Innan skolan var det stallet som gällde. När jag kom hem var det en snabbmacka sen stallet igen. Vad annars?

Red Celina ett halvslött pass. Eftersom det var träning i måndags blev det lite lugnare igår. Bara mjuka upp och kolla att grunderna och satt som de skulle.

Idag var jag ledig från skolan så började i stallet 06.30 som vanligt med fodring, utsläpp, mockning m.m. Vi var klara 10 i 9 och tog en snabbfika. Sen var det ridning fram till lunch. Började med Celina och tänkte ge tips på en bra övning för att få hästen mjuk och smidig i sidorna och lydig för hjälperna. Började trava under lättridning med en skrittövergång mitt på varje kortsida och en kort skänkelvikning in mot mitten följt av en kort skänkelvikning ut till spåret igen inann hörnet. Gjorde detta i båda varv för att mjuka upp henne, kolla av lydnaden och få upp värmen i både häst och ryttare. En ganska bra övning för att ryttare/hästar som har börjat träna skänkelvikningar upp till MsvA. Även hoppryttare har stor nytta av att hästen är lydig och smidig för skänkeln så det går att göra snabba svängar i omhoppningen.

Celina gick bra. Jobbade mest med galoppen men började med övningen ovan. Följt av uppvärmning i galopp med övergångar så fort hon lägger sig på. Fortsatte med att samla henne på volt genom att när jag fångade upp flytta henne i öppna och sen låta henne galoppera fram och en ny uppsamling i öppna. När detta fungerade i båda varv tog jag en snabb skrittpaus och fortsatte sen med öppnor och slutor i galopp. Ny paus och sen jobbade jag på volten igen med bytena. Så fort hon kändes bra bytte jag och när hon var fin igen byte. När detta fungerade red jag ett varv med byten i vart fjärde. Bytte varv, samma sak där med byten. När det fungerade ett varv med byten i vart tredje språng. Skrittade lite igen och avslutade med att jobba med piruettgaloppen och att behålla framåtbjudningen när man minskar volten ner mot en arbetspiruett. Gjorde även detta i båda varv såklart och varvade ner genom att lägga ner henne i trav och sträcka ut musklerna i överlinjen och samlingsmusklerna. Duktig häst. Detta var vårat bästa pass på ett bra tag :)

När hon var riden var det Badoleins tur. Hon var lite spänd i början för en ponny hade cirkus utanför ridhuset men när den hade skuttat klart blev Badolein fokuserad på ridningen igen- Då gick hon ganksa bra. Hon börjar komma in i träningen och förstå mer och mer!

Sen var det bara att kasta sig upp och duscha, kasta i sig lunch och upptäcka att kommunstyrelsemötet började en halvtimme efter vad jag trodde. Tog en lite paus framför datorn innan jag åkte in till stan för nämnda möte. (Sitter på KS just nu)

I kväll blir det till att putsa och rida Loppan innan kvällsmockningen och fodringen....

Just det, jag har ju haft väldigt ont i ryggen några dagar. Fick tips av Mia-Lisa att testa voltaren å gud vilken skillnad det blev!!! Nu sträcker det bara lite i ryggen i stället för att göra ont hela tiden :) Yippie!

Over and out, xoxo

Kommentera här: