Trakasserier på nätet - INTE okej!

Idag blir det allt vanligare att personer blir utsatta för trakasserier, mobbning och andra hemskheter på nätet. Ett vanligt ställe där detta sker är facebook. Jag precis som många andra är medlem i facebook och ja, jag har blivit förolämpad offentligt där.

Jag tycker självklart inte att detta är acceptabelt. Jag tycker dessutom att det är den som utsätter någon annan för detta som är den som ska skämmas. Det är den som mobbar eller trakasserar eller förolämpar eller på annat sätt är taskig som ska lida av sitt beteende. Det är den som gör detta som gör fel och går över gränsen.

Blir du utsatt för detta, tala om det för hela världen. Stå rakryggad och tala om att någon annan beter sig på detta sätt mot dig. Du har inget att skämmas för och du ska inte heller behöva lida av detta. Personen som är taskig vill verkligen inte att det ska komma ut att denne håller på såhär. Så länge du inte säger ifrån att nu är det nog kommer den andra personen tro att den har övertaget och att denne kan fortsätta. Det kan den inte. Ju förr det kommer ut hur denna person beter sig desto bättre. Det är tyvärr så också att vill du bli av med detta hemska som sker mot dig måste världen få veta, hur ska andra annars kunna hjälpa?

Kom ihåg att du behöver inte skämmas för att du har blivit utsatt. Det känns så. Det känns som att det blir värst när andra får veta. Det är det inte, jag lovar. Att det kommer ut och att du kan prata om det utan att skämmas är första steget mot att gå vidare och lägga detta bakom sig. Det är också det första steget du måste ta för att visa att den som beter sig på detta sätt mot dig inte kan bestämma över dig. Du har kontrollen, låt inte den taskiga få det övertaget, det är den personen inte värd. Du däremot är värd bättre!

Jag skrev själv såhär på facebook nyss för att en person som jag trodde var min vän bestämde sig för att denne hade rätten att förnedra mig offentligt:

När någon som man tror är sin vän bestämmer sig för att göra allt den personen kan för att förnedra dig offentligt tycker jag det är dags att säga ifrån. Vilket jag gjorde. Personen svarade med att anse att jag utdelat ett slag under bältet som tog bort den som vän här på fb. Jag kommer aldrig att tycka att den typen av beteende är okej. Jag kommer aldrig skämmas för att jag inte accepterar att någon behandlar mig på det sättet. Då anser personen att jag har gjort mig själv till ett offer. Jag säger tvärtom, jag kommer inte låta denna personen påverka mig och står därför upp och tolererar inte den typen av härskartekniker. Därför är jag inget offer. Det är inte jag som gjort fel. Alltså är det inte jag som ska baka undan. Vill denna personen vara min vän och vill denna person att jag ska vara dennes vän så behandlar man mig som än vän också. Jag kommer bekräfta vännerförfrågan så fort denna person förtjänar att ha mig som vän igen. Det är upp till denne att ta sitt ansvar. Jag tog mitt ansvar när jag sa ifrån!

Var rädda om varandra och ta hand om er :)

Kommentarer:

1 jennie:

skriven

Helt rätt Sofia

Kommentera här: