Bosseträning

Idag var det dressyrträning för Bo Jenå uppe hos Sissi. Jag red Mille och Mia red Eros. Eros såg fin ut genom hela passet. Bra byten och fint piruettarbete. De testade även på lite tramp. 

För min och Milles del började vi värma lite själv. Jogga igång i både trav och galopp. Vi började träningen med trav på volten. Gjorde övergångar trav-skritt för att kolla av lyhördheten och framåtbjudningen. Fortsatte i galopp med samma sak.
Fortsatte därefter i trav igen med öppnor på kvartslinjen för att få igenom böjningen och öka samlingen. Tog även några slutor. 
Skrittade lite och jobbade sen på samma sätt i galoppen. Där är det svårare för Mille byter hellre till vänster än att forma sig i högersidan när man ska rida högeröppnorna i galopp. Men efter några gånger blev det riktigt bra. 

I seriebyterna har jag för Janne fått rida på lite mer några gånger så Mille ska visa en fin galopp och få luftiga byten med mycket gest. Men nu var det lite för bra. Bosse tycke att bytena var fina men ska det fungera även i 2orna och 1orna måste det vara mer samlat. Så jag samlade upp galoppen och tvåorna blev riktigt bra. 

Efter lite skritt igen tog vi piruettarbetet. Jag red i samlad galopp på volten och samlade ner till piruettgalopp och sen fram igen i samladgalopp. När det var bra fortsatte jag med att när jag kommit ner till piruettgaloppen vända två språng innan jag gick fram igen. Till höger gick det ok och bra till vänster men ändå mycket bättre åt båda håll :)

Avslutade passet med passage och piaff. Mille har ganska lätt för det och vi har jobbat en del med det så efter lite för orytmiskt första gångerna så blev passagen lätt och uttrycksfull. Så vi fortsatte med passage-piaff-passage där övergångarna blev riktigt bra :)

Känns skönt att gå in i vintervilan med en riktigt bra känsla även om det är tråkigt att hästarna ska vila när motivationen blev på topp ;)

Mille fick stå ut med att ta kort på Eros. 

Här instruerar Bosse hur Mia ska rida i trampet:


Kommentera här: