Variation

Variation av vad? Vi ryttare får ofta höra att variation är jätteviktigt. Det går att läsa om det i alla magasin både i pappersform och på nätet.  Vad innebär då detta i praktiken för mig som dressyrryttare? Uteritter, hoppning, varierande av underlag, byta bett? Ja vad är det egentligen?

Det är både komplicerat och väldigt enkelt, som det mesta med hästar. För mig handlar variation om att variera vad du ber hästen att utföra. I början av passet ber jag hästen att avspänt i en lägre, något längre form komma igång och få upp värmen i muskulaturen, jag höjer anspänningen i hästen successivt.  Under själva arbetet ber jag hästen att ta i, korta sig, sträcka ut, samla sig mer och bära upp sig själv, att gå med en hög anspänning. I  nedvarvningen ber jag hästen att sträcka ut och komma ner i både formen och i puls, jag sänker anspänningsgraden igen. 

Men jag varierar mig även genom att ha olika fokus för olika dagar. Dag ett jobbar jag med lösgjordheten, samlingen och skolorna. Dag två jobbar jag mer styrketräning så som piruettgalopp, piaff och passage. Dag tre jobbar jag mer tekniskt med utförandet av rörelser så som de görs i program och seriebyten. Dag fem jobbar jag med lösgjordheten och rörligheten, att hästen kan sträcka ut och vara följsam i en låg och rund form som tränar överlinjen. Alltså olika uppbyggnad på passen som gör att vi tränar både olika saker och olika muskler. Trots att alla pass skett på samma ställe, nämligen i ridhuset. 

Jag tror inte på att variera PLATS för träningen som det som fungerar. Det gäller att veta vad man tränar för att veta VAR man ska träna. Man kan träna exakt samma muskelgrupper i hästen även om man frenetiskt byter ställe att göra det på. Hur menar jag nu undrar säkert någon. Genom att dag ett rida dressyr där man jobbar med övergångar och tempoväxlingar, dag två rider man ut i skogen och klättrar och dag tre hoppar man en serie. Då har man fått en falsk variation eftersom man tränat exakt samma muskler varje dag, men på olika platser. Som på sikt skapar en styv häst till följd av ensidig träning som ger trötta och hårda muskler. 

Så ska man variera träningen gäller det att tänka till och kanske ta hjälp av sin tränare. Vad är variation för mig och min häst? För många är det viktigt att rida ut och hoppa, då måste man tänka till så man verkligen tränar olika muskler för att få en frisk och sund häst. 

Lite så tänker jag. Vill ni att jag ska utveckla mer? 

Jag och Seb på en härlig uteritt i förrgår  


Kommentera här: