Nytt år, nya träningar

Igår drog 2014 års träningar igång på allvar. Janne var hemma hos oss så jag red både Mille och Wilma. 

Började med Wilma. Först på volten i trav. Jobbade med att hitta ett jämt flyt med en bra takt. Nu efter jul har hon varit lite extra pigg så då blir det lätt att man rider lite överilat så med mer fokus på takten blev traven riktigt fin. Även formen blev bättre när balansen blev bättre. Red även på rakalinjer och gjorde skänkelvikningar i båda varv. 

I galoppen jobbade vi med övergångar för att bibehålla fokus och kvaliteten. Så hon inte bara galopperade runt utan att det skulle bli bättre. Vi har inte jobbat så mycket med galoppfattningar från skritt men hon gjorde det jättebra! Duktiga Wilma. 

Mille kändes pigg och fräsch i uppvärmningen men ändå ganska avspänd. Han brukar vara lite spänd vid dörren när man rider förbi i båda varv, alla gångarter, så jag fick hjälp redan från början med hur jag ska jobba med det för att kunna kontrollerar honom. Det tog två försök åt varje håll innan jag kunde få honom att lyssna på mig och gå ut i hörnet ordentligt. Viktigt att man jobbar med sånt varje dag om man har en spänd häst. Så man inte undviker problem tills det blir tävling och hästen sticker åt andra hållet ;) 

Träningen fortsatte med travarbetet. Först på volten, kolla av lösgjordheten och samlingen. Han var ganska fin men spände ut inner ganasch och böjde för mycket i halsen istället för att slappna av i ganaschen och ställa i nacken. Vilken skillnad det blev när jag fick ärlig ställning. Då började han dessutom vinkla ordentligt på inner bak så samlingen kom genom kroppen. Gjorde lite skolor år båda håll. Riktigt fina blev de. 

Skrittade lite och jobbade galoppen på samma sätt.Slutorna blev jämnare och det efterföljande bytet riktgt luftigt. Lite skritt och sen fortsatte vi med piruettarbetet. Först fick jag göra en arbetspiruett men Janne tyckte inte riktigt han satte sig tillräckligt så jag fick göra halt och starta i piruetten några gånger. Då kortade mille upp sig bak och började bära och vända istället för att försöka länga galoppen. Blev riktigt bra åt båda håll. 

Skrittade lite igen och tog sen trav igen. Jobbade med passagen och piaffen. Jag fick rida på lite i passagen så han skulle ta för sig ordentligt och sen mjukt ner till piaff och mjukt fram i en mer framåtgripande passage igen. Det blir säkrare och säkrare för varje träning! La ner och skrittade av. 

Precis vad vi behövde för att få upp motivationen igen efter julen :-)

Mia-Lisa var också med på Candy och Eros som båda gick bra :)



Kommentera här: